Tuesday, March 25, 2008

Taibukad koolitüdrukud ületasid ootusi


Jaapanis kutsutakse 90ndatel aastatel majanduslanguse ajal täiskasvanuks saanud noori 'kadunud põlvkonnaks'. Selle tiitli on nad teeninud põhjusel, et neil oli pea võimatu endale peale koolitee lõppu püsivat töökohta leida.

'Kadunud põlvkonna' naisi klassifitseeritakse aga veel ühe ühise nimetuse alla - kobaru ehk 'väikese mulli' (little bubble) naisteks. Seda põhjusel, et need nüüdseks juba enda 20ndate lõpuaastatesse jõudnud neiud, olid need samad, kes 90ndate kestel läbisid justkui oma enda pisikese majandusliku mullikese, luues ning kujundades välja selle nüüdseks Jaapanile niivõrd omaseks saanud koolitüdruku kultuse ja kaubamärgi.

Nad olid need samad tüdrukud, kes lükkasid hooga käima trenditurunduse sektori, ostes enda rahanatukesega kergekäeliselt kõike, mis oli parasjagu moes ning armas - alates rippuvatest sokkidest (loose socks), kuni lõpetades trendikate isiklike kaasaskantavate tehnikavidinatega (ntx tamagochi).

"Need naised on osa kadunud generatsioonist, kelle jaoks oli pea võimatu teha suurtes ettevõtetes korralikku karjääri. Kuid see ei morjendanud neid," ütles Yasuko Nakamura, koolitüdrukutele suunitletud Boom Planning turundusettevõttest. "Nende naiste jaoks on töökoha tihe vahetamine täiesti loomulik asi ning nad usuvad, et kui nad ei saanud hetkel endale kõige ihaldatumat töökohta, siis lõpuks see neil ikkagi õnnestub saada."

Kobaru naiste üheks eripäraks on oskus rakendada seda suhtevõrgustikku, mille nad lõid kunagi koolitüdrukutena, vahetades mobiilinumbreid ning enda fotosi. Nad on ka väga arenenud planeerijad ning strateegilised mõtlejad.

Yuko Kitakaze, tarbijakäitumist uurivast turundusettevõttest Dentsu, kellel on pikajaline kogemus kobaru tüdrukutega, nõustub eelpool öelduga:

"Väljastpoolt näevad need naised välja särtsakad ning võimsad, kuid sisemuses on nad hirmunud ... Kobaru generatsioon suudab mõjutada enda ümbrust selliselt, et asjaolud hakkavad liikuma neile soovitud suunas. Nad kasutavad neid samu kommunikatsioonivahendeid, mis arenesid välja ajal mil nad olid veel keskkoolitüdrukud, et luua tugev koostöövõrgustik. Neil on tõeliselt tugev grupitunnetus."

Kuna need tüdrukud on pärat kooli lõpetamist pidanud astuma vastu ebakindlale tulevikule, siis nad mõistavad hetke väärtust ('seizing the moment') - sest õnn on ju niivõrd voolav ja habras...

Kobaru naistele suunatud populaarse ajakirja peatometaja, Tomoki Shiamona, on veendunud, et seda naiste gruppi võib pidada 'eriliseks generatsiooniks':

"Kuid koolitüdrukute õitseaeg ei toimunud 90ndatel mitte selletõttu, et koolitüdrukutel oleks mingit erilist võimu olnud. See toimus selletõttu, et ühiskonnas oli märkimisväärne võim just nende naiste käes, kes olid parasjagu sellel ajal koolitüdrukud."

...

Omaltpoolt lisaksin veel seda, et... Need on ka need samad tüdrukud, kes kujundasid välja koolitüdruku kui seksisümboli kultuse Jaapani ühiskonnas. Nad on andnud enda näo praegusele Jaapani üsnagi mõnusalt perversele kultuurile - see ei saa olla ainult ühe osapoole, meeste loodud ... Ning tore on see, et need samad naised hakkavad nüüd aina kõrgemaid positsioone Jaapanis hõivama. Feministidel oleks kobaru tüdrukutelt nii mõndagi õppida...

Allikas:
Mainichi
Pilt: Flickr.com
Fanworks Group

No comments: